Karen Blixen Museum Rungstedlund

Succesfuld digital transformation af Karen Blixen Museum skaber museumsbranchens højeste engagementrate

 

I over to år har Are You Content? udviklet, implementeret og drevet digital strategi for Karen Blixen Museum Rungstedlund.

Opgaverne omfattede:

  • At give museet et generelt digitalt løft, så de digitale kommunikationskanaler fremstår professionelle og moderne med respekt for Karen Blixens kulturarv.

  • At øge kendskab, engagement og brand awareness i målgruppen.

  • At markedsføre museets faste udstilling, særudstillinger og øvrige aktiviteter såsom Rungstedlundprisen, litteratursaloner og events via sociale medier og nyhedsbreve.

Elisabeth Nøjgaard, museumsdirektør, Karen Blixen Museum Rungstedlund

“Gennem godt to år har vi samarbejdet med Are You Content om at skærpe museets digitale kommunikation både i forhold til reach og gennemslagskraft. Deres up to date viden, sans for brandet og gennemslagskraft i forhold til at holde en stringent kurs har været en nøgle til at lykkes med en betydeligt stærkere digital profil.”


 
 

Anne Hoff Studio udviklede i samarbejde med os og museet et smukt og fleksibelt design til social media, baseret på museets eksisterende identitet. Foto: Anne Hoff Studio

Målrettet indsats på social media

Da vi overtog opgaven, havde der ikke været aktivitet på de sociale medier i lang tid. Kanalerne var inaktive, og der skulle udvikles og implementeres en strategi, der kunne skabe flere følgere, øge engagementet og samtidig formidle historien om Karen Blixen samt museets aktiviteter.

Contentplan, årshjul og planlægning

Vi definerede en contentplan bestående af både event- og museumsformidling samt historiske fortællinger om Karen Blixen. Sidstnævnte opnåede typisk den højeste engagementrate på sociale medier, så det var vigtigt at balancere kernefortællingen med forretningen for at sikre en bæredygtig vækst af kanalerne.

Vi implementerede desuden en klar struktur i form af årshjul og månedsplanlægning. Dette gjorde det lettere for os og museets medarbejdere at planlægge arbejdet og genbruge content på tværs af kanaler.

  • Primær KPI: Vækst i engagementrate.

  • Sekundær KPI: Vækst i antal følgere.

Ved at fokusere på "content first" og en kompromisløs produktion af indhold, der engagerede målgruppen, øgede vi først og fremmest engagementraten markant. Herefter kunne vi fokusere på betalt annoncering på sociale medier for at øge følgerantallet uden at kompromittere engagementraten.

Resultater

  • 12% engagementrate på Instagram – den højeste i museumsbranchen.

  • Over 11.000 følgere – mere end en fordobling.

  • 20% forøgelse af besøgende på museet sammenlignet med året før.

I løbet af opgaveeksekveringen gav vi kompetenceløft og løbende overlevering til museets medarbejdere. Ved samarbejdets afslutning havde museet opnået den højeste engagementrate i museumsbranchen i Danmark – næsten lige så høj som Kongehusets.

 

Nyhedsbreve der engagerer

Contentplan og segmentering

Vi etablerede en contentplan, der kombinerede information om kommende events, særudstillinger og eksklusive historier om Karen Blixen. Ved at analysere og segmentere på subscribere kunne vi målrette indholdet mere præcist og dermed øge relevansen og værdien for den enkelte læser.

Direkte indflydelse på billetsalg

En af de mest markante resultater af vores indsats var den direkte påvirkning på billetsalget. Når vi udsendte et nyhedsbrev med fokus på eksempelvis en litteratursalon eller et andet event, kunne vi straks se en stigning i salget af billetter. Ofte oplevede museet, at arrangementer blev udsolgt alene på baggrund af et enkelt nyhedsbrev.

  • Primær KPI: Forøgelse af åbningsrate

Resultater

  • Forøgelse af åbningsrate med 60%